Wat doet de kloof tussen webwinkels en de klassieke detailhandel met de werkgelegenheid in deze sector? De verschillen per provincie zijn groot.
Dat stelt het economisch bureau van ING dinsdag in een regionale analyse van de detailhandel.
Webwinkels leveren nieuwe bedrijvigheid, maar de effecten per provincie kunnen sterk verschillen. Tussen 2007 en 2013 steeg het aantal banen bij webwinkels in totaal van 14 duizend tot 35.500. Maar het belang van webwinkels per provincie loopt sterk uiteen, zo blijkt uit onderstaand tabel.
(klik voor uitvergroting)
Meeste webshops in de Randstad
De meeste webshops zitten in Noord- en Zuid-Holland, gevolgd door Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht. Dit uit zich ook in de groei van de werkgelegenheid tussen 2007 en 2013. "In Gelderland, Utrecht en Noord-Holland was sprake van een ruime verdriedubbeling. Door de sterke groei heeft Noord-Holland inmiddels de meeste e-commerce banen (ruim 6.900)", stellen de analisten van ING.
Bij de fysieke detailhandel biedt opvallend genoeg ook nog ruimte voor groei van de werkgelegenheid, mede door de ruimere openingstijden van winkels. Wel wordt dezelfde hoeveelheid werk per saldo door meer mensen gedaan, waardoor het gemiddeld aantal gewerkte uren per winkelmedewerker daalt.
Krimpregio's: Zeeland en Groningen
Op regionaal niveau is het zo dat plattelandsprovincies die te maken hebben met bevolkingskrimp zien dat de winkelvoorzieningen onder druk staan. Zo is het aantal fysieke winkels in de provincie Groningen tussen 2010 en 2014 met 3,7 procent gedaald.
Ook Zeeland is duidelijk een krimpregio. Hier ging tussen 2007 en 2013 twee procent van de banen in de detailhandel verloren.
Een factor die meespeelt is positie van winkelketens binnen de detailhandel. Zo blijkt dat bijvoorbeeld in de provincie Flevoland winkelketens goed zijn voor 63 procent van het totale winkeloppervlak in de provincie. Dat is het hoogste percentage in Nederland.
(klik voor uitvergroting)
Tegelijk blijkt Flevoland ook de provincie waar de banengroei in de detailhandel, de optelsom van e-commerce en fysieke winkels, het grootste was in de afgelopen jaren. Onderstaande grafiek geeft een overzicht per regio.
(klik voor uitvergroting)
Lees ook
Slechte oogst hazelnoten: potje Nutella straks duurder?
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl